Το Μουσικό Πολύτροπο, σύνολο φοιτητών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. παρουσιάζει στη σχολική κοινότητα του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης
και στο κοινό της πόλης, την μουσική παράσταση:
Μια κόρη ρόδα μάζευε

Σάββατο 28.4. 2007 και ώρα 20.00 Αμφιθέατρο Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης

 

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΜΗΜΑ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ  

ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟ

 

Mια κόρη ρόδα μάζευε

ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΪΜΑΚΗΣ

 

 

Αφορμή για τη δημιουργία του συγκεκριμένου έργου στάθηκε το τραγούδι «Μια κόρη ρόδα μάζευε», από τη συλλογή Δημοτικά τραγούδια της Σκύρου του Σωτήρη Τσιάνη. Το ολοκληρωμένο κείμενο της εκδοχής αυτής αποτέλεσε τον πυρήνα της παράστασής μας.

Στη διαδικασία της αναζήτησης τραγουδιών που συμπληρώνουν το αρχικό κείμενο στην αρχή, μέση και τέλος, εκτός των άλλων παραλλαγών (από Ρόδο και Νίσυρο) εντοπίσαμε μια από τα Βράσταμα Χαλκιδικής, την οποία επιλέξαμε για την μελωδία της. Τα κείμενα των δύο αυτών εκδοχών πλέχτηκαν και μαζί με άλλα τραγούδια συνέθεσαν το υλικό της παράστασης ως εξής:

Σουμπέτι (Θράκη)

Μας νύχτωσε (Πιερία)

Απ' άκρια σ' άκρια (Πολύγυρος )

Αυτά τα μάτια σ' Δήμου μ' (Χαλκιδική)

Λενίτσα μου (Γρεβενά)

Πανάθεμα τις μάγισσες (Ιερισσός)

Μια κόρη ρόδα μάζευε (Βράσταμα, Σκύρος)

Αν του ξέρνιτι βρε πιδιά μ' (Καρδίτσα)

Δυό βασιλιάδες πολεμούν (Θράκη)

Καγκελευτός (Ιερισσός)

Άσπρη βαρκούλα (Πελοπόννησος)

Φεγγάρι μου λαμπρό (Σέρρες)

Η σκηνοθετική προσπάθειά μας έγκειται στην προβολή επί σκηνής μιας διαδοχής από σκηνές – εικόνες που προβάλλουν το περιεχόμενο των τραγουδιών της παράστασης: Το συμπόσιο, η ερωτική σκηνή, τα μάγια, το τέλος της κόρης, το μαύρο τραπέζι, η αυτοχειρία του νέου, η συνένωση μετά θάνατον.

Η γυναίκα ως φορέας της οικογενειακής συνέχειας, αποτελεί το θεματοφύλακα της αντρικής τιμής και της οικογένειας. Οι αξίες που αποδίδονται στην αγνότητα και τη γονιμότητα των γυναικών ενισχύουν τον ιερό και μυστικό χαρακτήρα του σπιτιού και μπορούν να θιγούν ακόμη κι από ένα βλέμμα. Η τιμή της γυναίκας ταυτίζεται με την οικογενειακή τιμή και αποτελεί χρέος των ανδρών της οικογένειας να την υπερασπίζονται ενάντια σε κάθε προσβολή.

Η Παντοδυναμία του Έρωτα όμως υποσκελίζει ακόμη και το φόβο του θανάτου…

 

 

Γιάννης Καiμάκης,

Επικ.Καθ.Τμήματος Μουσικών Σπουδών