ΜΟΥΣΙΚΟ
ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ |
|
Πέμπτη 24 ΜΑΡΤΙΟΥ 2005 & ὥρα 9.30 π.μ
|
|
Τα video ανοίγουν με Real Alternative |
Τὸ μπουζούκι μου βαστάω
τὸ ζεϊμπέκικο βαρῶ ἐμπρὸς φίλοι σηκωθεῖτε Ὁ Γιοβάν Τσαοὺς βαράει τὸ ζεϊμπέκικο σιγὰ Βάλε κάπελα ρετσίνα στοῦ Τσαούση τὴν ὑγειὰ |
|||||
Video A ' rm [2.69MB] | περιήγηση φωτογραφιῶν | Video B' rm [5.32MB] | |||
Μ.Τ. : Θὰ μοῦ πεῖτε τί δουλειὰ ἔχουν τὰ μπουζούκια μὲ τὸ 21; «Τί εἴδους ἀρχὴ εἶναι αὐτή;» Κάπως ἔπρεπε ν' ἀρχίσουμε, .. Μ.Τ: Σὲ ἕνα γλέντι τὴν Κυριακή του Πάσχα τοῦ 1822: ...Β΄ : ....... Γ΄ : «Ὁ Γεωργούλας Παλαιογιάννης (ἑκατόνταρχος τῆς χιλιαρχίας) λαλοῦσεν πολλὰ γλυκὰ τὸν βαγλαμᾶν, ὁ Παλαιοκώστας τὸ βουζούκι καὶ ἄλλοι (τῆς χιλιαρχίας κατώτεροι ἀξιωματικοί) μὲ λιουγκάρια καὶ ἰκετέλια, ἀκολουθοῦντες αὐτούς, προξενοῦσαν τὴν μεγαλύτερην ἡδονὴ στοὺς Ἕλληνες συναδέλφους τῶν». .. Μ.Τ: Ὁρισμένα ἀπὸ αὐτὰ τὰ ὄργανα (παιχνίδια τὰ ἔλεγαν τὴν ἐποχὴ ἐκείνη) μὲ κυρίαρχο τὸ μπουζούκι συνεχίζουν τὴν διαδρομή τους καὶ ἐξελίσσονται κατασκευαστικά, ἄλλα περνοῦν στὸ μουσεῖο, καὶ κάποια οὔτε σ'αὐτό. Ἀπὸ τὸν 16ο αἰώνα βρίσκουμε ταμπουρὰ – μπουζούκι στὶς περιγραφὲς τῶν ἐπισκεπτῶν τοῦ ἑλληνικοῦ χώρου. Οἱ ἀγωνιστὲς τοῦ 1821 Γ. Μακρυγιάννης καὶ Γ. Γκούρας τὸν ταμπουρὰ παίζουν καὶ τὸ μπουζούκι. Ὁ Βαυαρὸς φὸν Ἒς ζωγραφίζει (τὸ 1828) τὸν Κολοκοτρώνη νὰ ξαποσταίνει ἀκούγοντας κάποιο ἀπὸ τὰ παλικάρια του νὰ τοῦ παίζει ἕνα εἶδος ταμπουρά-μπουζουκιοῦ καὶ ἄλλα δυὸ παλληκάρια δίπλα νὰ χορεύουν. Στα μετέπειτα χρόνια δείγματα τῆς δημοτικότητας τοῦ ὀργάνου μεταξὺ τῶν λαϊκῶν ἀνθρώπων εἶναι καὶ οἱ ἀναφορὲς τῶν ἐφημερίδων. Ἡ Ἀκρόπολις (15 Ἰουλίου 1888) κάνει λόγο γιὰ ἕναν Ἀνατολίτη μὲ ἐρυθρὸ φεσάκι, ὁ ὁποῖος παίζει σὲ μία ἀπὸ τὶς μάντρες τῆς ὁδοῦ 3ης Σεπτεβρίου, κοντὰ τὸν σιδηρόδρομο τῆς Ἀττικῆς: .. .. Μ.Τ: Τὴν ἴδια ἐποχὴ ἕνας φοβερὸς τύπος τῆς Ἀθήνας, ὁ κουρέας τῆς πλατείας Ὁμόνοιας Πανάγος Μελισιώτης (1854-1904), ὁ περίφημος «ἄψε-σβῆσε» -τὸ προσωνύμιο ἀπὸ τὴν ἐπιγραφὴ τοῦ μαγαζιοῦ του, χορευτής, τραγουδιστῆς, συγγραφέας δραματικῶν εἰδυλλίων καὶ προπαντὸς διάσημος γλεντζές, τριγυρνᾶ στὶς ταβέρνες ἀλλὰ καὶ στὰ θέατρα, ὅπου διαδραματίζονται σκηνὲς σὲ κλέφτικα λημέρια: .. Μ.Τ: Ὡς τὶς ἀρχὲς τοῦ 20ού αἰώνα συνεχίζεται τὸ ὄχι πάντα σαφῶς ἐντοπισμένο δρομολόγιο τοῦ μπουζουκιοῦ, πότε παράλληλα μὲ ὄργανα τῆς λεγόμενης δημοτικῆς ὀρχήστρας, πότε σολάροντας περιστασιακὰ στὰ ἴδια πανηγύρια καὶ στὶς παρέες. Φωλιάζει στὶς φυλακὲς καὶ τὰ σινάφια τῶν παράνομων, περνᾶ, ἄλλοτε, μακρὰ διαστήματα ἀφάνειας, ἀλλὰ ποτὲ δὲν χάνεται., Θεωρεῖται βολικότερο στὴν κατασκευή, τὴν μεταφορά, τὸ κρύψιμο, προσιτότερο στὸ παίξιμο. Ἡ ἀγάπη τῶν δοκιμαζόμενων πληθυσμῶν διαπιστώνεται καὶ ἀπὸ τὸ ὅτι, πολὺ νωρίς, τὸ παίρνουν μαζί τους οἱ μετανάστες στὴν Ἀμερική. ......[Μη με στέλνεις μάνα στην Αμερική mp3 .... ... ...[απόσπασμα από σύνθεση (σόλο) του Χρήστου Λεμονόπουλου σε νεότερη εκτέλεση (mp3)]
|
Μ.Τ. Λίγες
πέρασαν μέρες ἀπ’ τὶς Ἀποκρηές. Θὰ μοῦ πεῖτε : Ἔ καὶ τί μ’ αὐτό; Ὅλοι μας
λίγο - πολὺ ξέρουμε ὅτι στὰ δρώμενα τῆς ἀποκρηᾶς κυριαρχεῖ τὸ στοιχεῖο τῆς ἀνατροπῆς ,ἀλλὰ καὶ αὐτὸ τῆς ἐπαναδιαπραγμάτευσης τῶν κοινωνικοῦ συμβολαίου, σὲ ἀντιστοιχία μὲ τὴν γιορτὴ γιὰ τὴν ἀναγέννηση τῆς φύσης καὶ τῶν μηχανισμῶν τῆς γονιμότητας. Ἔτσι μαζὶ μὲ τὰ φαλλικὰ τραγούδια καὶ τὰ κάθε λογὴς «ἀδιάντροπα», σὲ πολλὲς ἐσχατιὲς τῆς Ἑλλάδας, |
|
Ο Καπετάν Παλαμίδας (του Φώτη Κόντογλου) |
|
|
|
Γ΄
: Ἄλλοι φορούσανε φέσια καὶ μακριὲς φουστανέλες, καβαλαρέοι, ἄλλοι εἴχανε δεμένα τὰ μαλλιά
τους μὲ μαῦρα μαντίλια καὶ φορούσανε
ντουλαμάδες, παλληκαρόπουλα ποὺ ἤτανε σὰ βόλι τὸ μάτι τους, μὲ μαῦρα κλωστρὰ γένεια.
Πετούσανε τὰ γιαταγάνια στδν ἀγέρα καὶ τὰ πιάνανε χορεύοντας. Ἀλαλαγμὸς ἀπὸ πίσω τους, μικρὰ παιδιὰ ντυμένα φουστανελάκια, βλαχοποῦλες, Σουλιωτοποῦλες,
παπάδες καὶ διάκοι
κι ἀναγνῶστες, ἁρματωμένοι μὲ πιστόλες, μὲ σπαθιά, μὲ τρομπόνια. Ἀφήνω τοὺς θαλασσινούς, Ὑδραίους, Σπετσῶτες, Ἀϊβαλιῶτες. Μ.Τ Ἄλλα; Ποιὰ ἄλλα; Μήπως ὁ Ζορό, ὁ Χάρι Πότερ, ὁ Ἀστερίξ, ἢ μήπως τὰ Πόκεμον; Ἐμᾶς μικρούς, μᾶς ντύνανε τσολιάδες, ἢ Λεωνίδες. Εἶχαν περάσει μόλις 50 χρόνια ἀπ’ τὴν ἀπελευθέρωση. Τώρα ποὺ πιάσαμε τὰ 100 μόλις ποὺ προλαβαίνουμε νὰ ντυθοῦμε τὴν ἱστορία, νὰ φέρουμε τοὺς Ἥρωες στὰ μέτρα μας, νὰ σηκωθοῦμε λίγο ψηλότερα. Νὰ φορέσουμε τὰ λόγια τους, νὰ ζηλέψουμε τὰ ἔργα τους.......
|
|
|||||||
Ο
«ΘΟΥΡΙΟΣ» Ὡς πότε, παλληκάρια,
νὰ ζοῦμεν στὰ στενά,
μονάχοι σὰν λιοντάρια, στὲς ράχες στὰ βουνά; Σπηλιὲς νὰ κατοικοῦμεν, νὰ βλέπωμεν κλαδιά, νὰ φεύγωμ' ἀπ' τὸν κόσμον, γιὰ τὴν πικρὴ σκλαβιά; τοὺς φίλους, τὰ παιδιά μας κι ὅλους τους συγγενεῖς; Καλύτερα μιάς ὥρας ἐλεύθερη ζωή, παρὰ σαράντα χρόνοι, σκλαβιὰ καὶ φυλακή! Ὕστερα ὁ Ρήγας ξετυλίγει τὴν ἐπαναστατικὴ προκύρηξη μπροστὰ στὸ τραπέζι καὶ ἀρχίζει
νὰ διαβάζει " ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ "
.... Ὁ λαός, ἀπόγονος
τῶν Ἑλλήνων, ὅπου
κατοικεῖ τὴν Ρούμελην, τὴν
Μικρᾶν Ἀσίαν, τάς
Μεσογείους νήσους καὶ τὴν Βλαχομπογδανίαν, καὶ ὅλοι ὅσοι στενάζουν ὑπὸ τὴν δυσφορωτάτην τυραννίαν τοῦ ὀθωμανικοῦ βδελυρωτάτου δεσποτισμοῦ, ἢ ἐβιασθησαν
νὰ φύγουν εἰς ξένα βασίλεια διὰ νὰ γλυτώσουν ἀπὸ τὸν δυσβάστακτον καὶ βαρὺν αὐτοῦ ζυγόν, ὅλοι, λέγω, χριστιανοὶ καὶ τοῦρκοι, χωρὶς
κανέναν ξεχωρισμὸν θρησκείας (ἐπειδὴ ὅλοι πλάσματα Θεοῦ εἶναι
καὶ τέκνα τοῦ πρωτοπλάστου), στοχαζόμενοι ὅτι ὁ Τύραννος, ὀνομαζόμενος Σουλτάνος, κατέπεσεν ὁλοτελως
εἰς τάς βρωμερὰς
θηλυμανεῖς ὀρέξεις του, ἐπερικυκλώθη ἀπὸ εὐνούχους
καὶ αἱμοβόρους ἀμαθεστάτους
αὐλικούς, ἀλησμόνησε καὶ κατεφρόνησε
τὴν ἀνθρωπότητα, ἐσκληρύνθη ἡ καρδία του κατὰ τῆς ἀθωότητος, καὶ τὸ πλέον ὡραιότερον βασίλειον
τοῦ κόσμου, ὅπου ἐκθειάζεται πανταχόθεν
..... ......Οὐρανέ! ἐσὺ εἶσαι ἀπροσωπόληπτος μάρτυς τῶν
τοιούτων κακουργημάτων. Ἥλιε! ἐσὺ βλέπεις καθημερινῶς
τὰ τοιαῦτα θηριώδη τολμήματα.
Γῆ! ἐσὺ ποτίζεσαι ἀδιακόπως ἀπὸ τὰ ρεῖθρα τῶν ἀθώων αἱμάτων. Ποῖος ἔχει στόμα νὰ μὲ εἴπη τὸ ἐναντίον; Ὅλοι
μαζὶ ἡ ὁμάδα
τοῦ Ρήγα Σ' Ἀνατολὴ καὶ Δύση
καὶ Νότον καὶ Βοριὰ
... Ὅθεν,
διὰ νὰ ἠμποροῦν ὁμοθυμαδὸν ὅλοι
οἱ κάτοικοι νὰ συγκρίνωσι πάντοτε
μὲ ἄγρυπνον ὄμμα τὰ κινήματα
τῆς Διοικήσεως μὲ τὸν
σκοπὸν τῆς κοινωνικῆς
αὐτῶν νομοθεσίας, ἐκτινάζοντες ἀνδρικῶς τὸν
οὐτιδανὸν ζυγὸν
τοῦ Δεσποτισμοῦ καὶ ἐναγκαλιζόμενοι τὴν πολύτιμον Ἐλευθερίαν
τῶν ἐνδόξων προπατόρων τῶν,
νὰ μὴν ἀφεθώσιν
οὐδέποτε νὰ καταπατῶνται ὡς σκλάβοι εἰς τὸ ἑξῆς Ὁ Ρήγας ἀπαγγέλλει πάνω στὴ μουσικὴ Οἱ νόμοι
νάν’ ὁ πρῶτος καὶ μόνος ὁδηγός, Χαμηλώνει
λίγο τοὺς τόνους, βγάζει ἀργὰ τὸ βιβλίο μὲ τὰ Δίκαια
τοῦ Ἀνθρώπου καὶ δίνει
τὸ βιβλίο στὸν Ἀργέντη Δῶστε
προσοχὴ μεγάλη, τὸ ΄χουν
καταφέρει οἱ Γάλλοι! Ἀτάκα, ἡ μουσικὴ σταματᾶ τελείως
Ἄρθρον 1
(Εὐστράτιος Ἀργέντης) Ἄρθρον 2 (Ἀντώνιος Κορωνιός) Ἄρθρον 4 (Δημήτριος Νικολαϊδης) Ἄρθρον 5 (Εὐστράτιος Ἀργέντης) Ἀρθρον 6 (Ἀντώνιος Κορωνιός)
Ἄρθρον 9 (Ρήγας Βελεστινλής) Στο
σημεῖο αὐτὸ, έρχεται ἀπὸ τὴν εἴσοδο Β’, ὁμάδα ἀγωνιστῶν ψάλλοντας, για να ὁρκιστεί Ὦ Βασιλεῦ του
Κόσμου, ορκίζομαι σε Σέ
Την
ώρα που τραγουδοῦν ὅλοι μαζί, μπαίνουν ὰπό τὶς
εὶσόδους πέντε ἔξι γεροδεμένοι χωροφύλακες, Σχεδόν
ταυτόχρονα: Διαγγελέας
εἰσόδου Α’: Διαγγελέας
εὶσόδου Β’: |
|||||||
Α’
: Κύρια πολεμικά & πολιτικά γεγονότα στὴν Πελοπόννησο Β’
: Ἰανουάριος- Φεβρουάριος 1821: Διαβουλεύσεις τῶν ἀπεσταλμένων
τής Φιλικής Εταιρείας Α’
: Μάρτιος 1821: Οἱ τολμηρότεροι παρασέρνουν τοὺς διστακτικούς. Β’
: Μάιος 1821: Συνέλευση τὼν Καλτεζών. Πρώτη διοικητική σύγκρουση.
Ανακήρυξη της Γερουσίας καὶ τοὺ Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη ὡς ἀρχιστρατήγου. Ὁ Κολοκοτρώνης
διαφωνεῖ, προτείνοντας στρατιωτική διοίκηση. Α’
: Ιούνιος 1821: Ὁ Δημήτριος Υψηλάντης φτάνει στὴν Ὕδρα
μὲ ἐξουσιοδότηση τοῦ ἀδελφοῦ του Ἀλέξανδρου,
γιά νὰ ἀναλάβει τήν στρατιωτική διοίκηση. Προσπαθῶντας νὰ οργανώσει
τακτικό στρατό, διαπιστώνει ὅτι ὁ τοπικισμός ἀποτελεῖ τροχοπέδη.
Οἰ Έλληνες ἔχουν συνηθίσει νὰ μάχονται μόνο γιά
τὴν ἰδιαίτερη πατρίδα τους, ὑπό τὴν ἡγεσία
τών τοπικῶν προεστῶν. Β’
: Ιούλιος 1821: Ἄφιξη στὸ Μεσολόγγι τοὺ Ἀλέξανδρου
Μαυροκορδάτου. Ἡ παρουσία τοῦ ἱκανοῦ διπλωμάτη
μά ὑπερφιλόδοξου, ιδιοτελοῦς φαναριώτη πολιτικοῦ,
θὰ σηματοδοτήσει τὶς πολιτικές ἐξελίξεις. Α’
: Ἡ ἀντιπαλότητα μεταξύ ἐτεροχθόνων
Φιλικών και Προεστῶν τῆς Πελοποννήσου διογκώνεται. Τα ἄτακτα
τοπικά ἑλληνικά στρατεύματα σχηματοποιοῦνται σιγά-σιγά
σὲ δύο ὁμάδες, ἐντιπροσωπεύοντας τὴν ταξική
σύγκρουση. Ἀπό τὴ στιγμή αὐτή καὶ μέχρι την
1η ἐθνοσυνέλευση, κάθε πολιορκία τουρκικοῦ φρουρίου γίνεται ἀπό
δύο ελληνικούς στρατούς. Β’ : Σεπτέμβριος 1821: Ἅλωση τῆς Τριπολιτσᾶς. Αὔξηση
τοῦ κύρους τοῦ Κολοκοτρώνη. Οἱ προεστοί θέλοντας
νὰ περιορίσουν τὴν δύναμη τῶν Πελοποννησιακῶν
κλέφτικων σωμάτων, εἰσάγουν μισθοφόρους στρατιῶτες ἀπὸ την
Στερεά Ἑλλάδα. Α’
: Δεκέμβριος 1821-Ἰανουάριος 1822: 1η Ἐθνοσυνέλευση στὴν
ΕΠΙΔΑΥΡΟ. Διακήρυξη ἀνεξαρτησίας τῆς Ἑλλάδος, ψήφιση
προσωρινοῦ Συντάγματος. Ἐκλέγονται: πρόεδρος του Ἐκτελεστικού
Σώματος ὁ Μαυροκορδᾶτος καὶ τοῦ Βουλευτικοῦ ὁ Ὑψηλάντης. Β’
: Καλοκαίρι 1822: Ἐκστρατεῖα τοῦ Δράμαλη στὴν
Πελοπόννησο καὶ καταστροφή του ἀπὸ τόν Κολοκοτρώνη. Α’
: Ὀκτώβριος-Δεκέμβριος 1822: Οἱ Εὐρωπαϊκές
δυνάμεις ἐπαναβεβαιώνουν
τὴν Ἱερά Συμμαχία στὸ συνέδριο τῆς Βερόνα.
Δέν δέχονται τούς ἀπεσταλμένους τῶν Ἑλλήνων καὶ ἀποκηρύσσουν
τὴν ἑλληνική ἐπανάσταση. Β’
: Δεκέμβριος 1822: Οἱ Κολοκοτρωναῖοι γίνονται κύριοι
τοῦ παραδομένου Ναυπλίου. Οἱ πολιτικοί ποὺ εμπόδιζαν
τόν Κολοκοτρώνη νὰ πολιορκήσει τό Ναύπλιο, τόν εμποδίζουν νὰ πολιορκήσει
καὶ τὴν Πάτρα. Α’
: 1823: Νέα διάσταση ἐθνικοῦ διχασμοῦ. Τὸν
ταξικό διχασμό ἔρχεται νὰ συμπληρώσει ὁ προσωπικός.
Στὸ προσκήνιο ἐμφανίζονται οἱ πλούσιοι Ὑδραῖοι,
Κουντουριώτηδες, ἀντίζηλοι τών Πελοποννησίων.
|
Διαγγελέας
Α΄ : |
|||
.....Ἡ πατρὶς τῆς γεννήσεως μου εἶναι ἀπὸ το Λιδορίκι, χωριὸ του Λιδορικιοῦ ὀνομαζόμενον Ἀβορίτη. Τρεῖς ὥρες εἶναι άπὸ τὸ Λιδορίκι μακρυὰ τὸ ἄλλο χωριό, πέντε καλύβια. Οἱ γοναῖγοι μου πολὺ φτωχοί καὶ ἡ φτώχεια αὐτείνη ἦρθε άπὸ τὴν ἁρπαγὴ τῶν ντόπιων
Τούρκων καὶ τῶν Ἀρβανίτων τοῦ Ἀλήπασσα. Πολυφαμελῖτες οἱ γοναῖγοι μου καὶ φτωχοὶ καὶ ὅταν ἤμουνε ἀκόμα εἰς τὴν κοιλιὰ τῆς μητρός μου,
μίαν ἡμέρα πῆγε διὰ ξύλα εἰς τὸν λόγκον. Φορτώνοντας τά ξύλα ‘σ το νῶμο της, φορτωμένη εἰς τὸν δρόμον, εἰς τὴν ἐρημιά, τὴν ἔπιασαν οἱ πόνοι καὶ γέννησε ἐμένα. Μόνη της ἡ καϊμένη καὶ ἀποσταμένη ἐκιντύνεψε καὶ αὐτείνη τότε και εγώ. Ξελεχώνεψε μόνη
της καὶ συγυρίστη, φορτώθη ὀλίγα ξύλα καὶ ἔβαλε και χόρτα ἀπάνου εἰς τὰ ξύλα καὶ ἀπὸ πάνου ἐμένα καὶ πῆγε εἰς τὸ χωριόν. Σὲ κάμποσον καιρὸν ἔγιναν τρία φονικὰ εἰς τὸ σπίτι μας καὶ χάθη καὶ ὁ πατέρας μου. .........Ξαναχτυπᾶ στὸν ταμπουρᾶ κὰτι σὰν ταξίμι .... Τὸν Σεπτέμβριον τοῦ 1826, ὅταν πολιορκούμασταν ἀπὸ τοὺς Τούρκους στὴν Ἀκρόπολη, κάλεσα τὸν Γκούρα καὶ ἄλλους δυὸ ὁπλαρχηγούς στὴν ντάπια ποὺ ὑπεράσπιζα, στὸν Σερπεντζέν, να φᾶμε., Ἔκατσε ὁ Γκούρας καὶ οἱ ἄλλοι καὶ φάγαμεν ψωμὶ, τραγουδήσαμε κι ἐγλεντήσαμε, μὲ περικάλεσε ὁ Γκούρας κι ό Παπακώστας ὁ Τζαμάλας νὰ τραγουδήσω· Ὅτ' εἴχαμε τόσον καιρὸν ὅπου δὲν εἴχαμε τραγουδήσει,
τόσον καιρὸν ὅπου μὰς ἔβαλαν οἱ (ι)διοτελεῖς και
'γγιχτήκαμεν διὰ νὰ κάνουν αὐτοὶ τοὺς κακοὺς τους σκοπούς. Τραγουδοῦσα καλά.
Τότε λέγω ἕνα τραγοῦδι..» Μακρυγιάννης: Ἴσα πού’χαν ἀρχίσει νὰ τὰ λυγίζουν οἱ παιχνιδατόροι μας. Εἶχαν ἔρθει μὲ τὸν Ὄθωνα, καὶ τύφλωσαν τὸν κοσμάκη μὲ τὴ γυαλάδα
τους.... Γιὰ νὰ δοῦμε τί πουλιὰ πιάνεις... Ἀρχίζει ἕνα μικρὸ ταξίμι ὅπου ὁ Μ.Τ ἀντιγράφει τὶς φράσεις τοῦ Μακρυγιάννη καὶ .... Ὁ Ἥλιος ἐβασίλεψε ( Ἕλληνά μου, ἐβασίλεψε) καὶ τὸ Φεγγάρι ἐχάθη
τὰ τέσσερα κουβέντιαζαν καὶ κρυφοκουβεντιάζουν. Γυρίζει ὁ Ἥλιος καὶ τοῦς λέει, γυρίζει καὶ τοῦς κρένει. — ἀπ’ τὰ γυναίκεια κλάματα κι ἀνδρῶν τὰ μοιρολόγια, γι’ αὐτὰ τὰ ἡρωικὰ κορμιὰ στὸν κάμπο ξαπλωμένα, Γιὰ τὴν πατρίδα πήγανε στὸν Ἄδη τὰ καημένα κάντε κλὶκ νὰ δεῖτε τὶς νότες |
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Στίχοι:
Θεοδώρου Σαντᾶ - Μουσική: π. Θεοδώρου Τσαμπατζίδη ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ: Φθίση = Φυματίωση, Φλασκὶ = παγούρι, ξύλινο δοχεῖο , Ὀρδὶ = Στρατόπεδο, Ζωὴ Διμισκὴ : Μάνα τοῦ Καραϊσκάκη, καλόγρια στὸ μοναστήρι τοῦ Ἀη- Γιωργοῦ Βάλτος:Ἐπαρχία τοῦ Νομοῦ Αἰτωλοακαρνανίας τῆς Στερεᾶς Ἑλλάδας στὴν περιοχὴ τοῦ Μακρυνόρους καὶ τῶν ὀρέων τοῦ Βάλτου. Μοναστήρι Προυσού: Βρίσκεται στὴν Εὐρυτανία, μία ὥρα περίπουἀπὸ τὸ Καρπενήσι. Εκεί εἶχε πάει γιὰ ἀνάρρωση ὁ Καραϊσκάκης ἀπὸ τὴ φυματίωση καὶ χάρισε τὸ ἄλογό του στὴν Παναγία, ὅταν ἔγινε καλά. |
Μακρυγιάννης: Ποὺ λέτε, μιὰ φορὰ ὁ περίφημος
Ναπολέων, ὁ βασιλέας τῆς Γαλλίας,
- ὅπου τίμησε τὴν ἀντρεία καὶ τὴν σοφία τοῦ πολέμου
κι' ἀπὸ μικρὸς ἄνθρωπος ἔγινε αὐτοκράτορας, βασιλέας ἀπολεμηστος - ὁ Χάρος τὸν σκότωσε μὲ χωρὶς ντουφέκι καὶ σπαθί, καὶ κατέβηκε εἰς τὸν Ἅδη μὲ φόρεμα, μονάχα ἐννιὰ πῆχες πανί. Ὅλος ὁ κόσμος δὲν τὸν χώραγε, ὅλα τὰ πλούτη τοΰ κόσμου δὲν τοῦ φτάναν, ἐννιὰ πῆχες πανὶ τοῦ ἔφτασε καὶ τοῦ περίσσεψε. Ἐκεῖ στὸν Ἅδη κατέβηκε μὲ τὸ ἴδιο φόρεμα κι' ὁ βασιλέας τῆς Ρουσσίας ὁ Ἀλέξανδρος. Καὶ χαιρετιῶνται οἱ δυὸ βασιλεῖς.
|
Διαγγελέας Β΄: Διαγγελέας
Β΄: Τσάρλς Ρόμπερτ Κόκερελ Ἀρχιτέκτονας (1788-1863) Ο Κόκερελ ταξίδεψε στὴν Ἑλλάδα |
||
Ὁ Κόκερελ μπαίνει φουριόζος μὲ ἕνα φορητὸ κασετόφωνο ποὺ παίζει
: Charpentier – Ouverture. .... Σκοπεύαμε νὰ κάνουμε
μία περιοδεία στὸν Μοριά, ἀλλά, πρὶν ξεκινήσουμε, ἀποφασίσαμε νὰ ρίξουμε μία ματιὰ στὰ ἐρείπια τοῦ ναοῦ στὴν Αἴγινα, ἀντίκρυ στὴν Ἀθήνα, σὲ ἀπόσταση τριῶν ὡρῶν μὲ τὸ πλοῖο. Τὴ συντροφιά μας θὰ τὴν ἀποτελοῦσαν οἱ Χάλερ, Λίνκ, Φόστερ κι ἐγώ... .... Κατεβήκαμε στὸν Πειραιὰ πρὶν πέσει ἡ νύχτα. Βγαίνοντας ἀπὸ τὸ λιμάνι μὲ τὸ ξέσκεπο
πλεούμενό μας, προσπεράσαμε τὸ πλοῖο στὸ ὁποῖο εἶχε ἐπιβιβαστεῖ ὁ λόρδος Βύρων. Καθὼς περνούσαμε κάτω ἀπὸ τὴν πρύμνη του, τραγουδήσαμε τὸ ἀγαπημένο τοῦ τραγούδι καὶ ἐκεῖνος, στὸ ἄκουσμά του, κοίταξε ἀπὸ τὸ παράθυρο καὶ μᾶς κάλεσε ἐπάνω. Ἤπιαμε ἕνα ποτήρι πορτὸ μαζί
του, μὲ τὸ συνταγματάρχη καὶ μὲ δυὸ ἀπὸ τοὺς Ἀγγλους ἀξιωματικούς, καὶ κουβεντιάσαμε γιὰ τὶς τρεῖς ἀγγλικὲς φρεγάτες ποὺ εἶχαν ἐπιτεθεῖ σὲ πέντε τουρκικὲς καὶ σὲ ἕνα καταδιωκτικὸ στὰ ἀνοιχτά της Κέρκυρας καὶ εἶχαν αἰχμαλωτίσει καὶ πυρπολήσει
τρία ἀπὸ αὐτὰ τὰ πλοῖα. Δὲν μείναμε πολύ, ἀλλὰ τοὺς εὐχηθήκαμε «μπὸν βουαγιάζ» καὶ δρασκελίσαμε τὴν κουπαστή. Κοιμηθήκαμε πολὺ καλὰ στὸ πλεούμενο καὶ τὸ ἑπόμενο πρωὶ φτάσαμε στὴν Αἴγινα. Τὸ λιμάνι ἦταν πολὺ γραφικό. Ἀπὸ τὴν πόλη ἀνεβήκαμε ἀμέσως στὸ ναὸ τοῦ Διὸς καί, ἀφοῦ συγκεντρώσαμε ἐργάτες γιὰ νὰ μᾶς βοηθήσουν νὰ μετακινήσουμε τὶς πέτρες
κ.λπ., στήσαμε τὶς σκηνές μας καὶ κάναμε κατοχὴ σὲ μία σπηλιὰ γιὰ νὰ ἐγκαταστήσουμε τοὺς ὑπηρέτες καὶ τὸ γενίτσαρο Φέραμε προμήθειες καὶ ἐργάτες ἀπὸ τὴν πόλη. Ὡς καύσιμο ὑλικὸ εἴχαμε τὸ ἄγριο θυμάρι, γιὰ φαγητὸ ὑπῆρχαν ἄφθονες πέρδικες καὶ ἀπὸ τοὺς βοσκοὺς Βάζει στὸ κασετόφωνο τὴν Aria '''Zerbinetti'' τοῦ Charpentier καὶ χαμηλώνοντας τό, συνεχίζει
δυνατά. .... Στὸ διάστημα αὐτό, ὅμως, συνέβη ἕνα ἀναπάντεχο ἐπεισόδιο πού μας προξένησε τρομερὴ συγκίνηση. Τὴ δεύτερη ἡμέρα, ἕνας ἀπὸ τοὺς ἐργάτες ποὺ ἔσκαβε στὸ ἐσωτερικὸ κλίτος, συνάντησε ἕνα κομμάτι μάρμαρο τῆς Πάρου, τὸ ὁποῖο τράβηξε τὴν προσοχή
του, γιατί ὅλο τὸ κτίσμα εἶναι ἀπὸ πέτρα. Ἀποδείχθηκε πὼς ἐπρόκειτο γιὰ τὸ κεφάλι ἐνὸς πολεμιστῆ μὲ περικεφαλαία καθ' ὅλα τέλειο. Κειτόταν μὲ τὸ πρόσωπο πρὸς τὰ ἐπάνω, καὶ καθὼς τὰ χαρακτηριστικὰ ἀποκαλύπτονταν βαθμιαία, δὲν μπορεῖτε νὰ φανταστεῖτε τὸ βαθμὸ τῆς ἔκστασης καὶ τῆς συγκίνησης ποὺ νιώθαμε. Ἕνα τελείως νέο κίνητρο ἔδινε συγκεκριμένη τροπὴ στὴ δουλειά μας. Δὲν ἄργησε νὰ ξεφυτρώσει κι ἄλλο κεφάλι, ὕστερα ἕνα πόδι καὶ τελικῶς, γιὰ νὰ μὴν πολυλογῶ, ἀνακαλύψαμε κάτω ἀπὸ τὰ γκρεμισμένα τμήματα τοῦ τύμπανου καὶ τοῦ γείσου τοῦ ἀνατολικοῦ καὶ τοῦ δυτικοῦ ἀετώματος, ὄχι λιγότερα ἀπὸ δεκαέξι ἀγάλματα καὶ δεκατρία κεφάλια, πόδια,
βραχίονες κ.λπ. (ἕνας ἄλλος ἀπολογισμὸς ἀναφέρει δεκαεπτὰ ἀγάλματα καὶ μέλη ἀπὸ τουλάχιστον δέκα ἀκόμη). Ὅλα ἦταν σὲ ἄριστη κατάσταση καὶ σὲ βάθος ὄχι μεγαλύτερο ἀπὸ τρία
πόδια κάτω ἀπὸ τὴν ἐπιφάνεια τοῦ ἐδάφους. Φαίνεται ἀπίστευτο πὼς ἔμειναν τόσον καιρὸ ἀνενόχλητα, ἂν ὑπολογίσουμε τὸν ἀριθμὸ τῶν ταξιδιωτῶν οἱ ὁποῖοι ἔχουν παρελάσει ἀπὸ τὸ ναό. Είναι φανερὸ πὼς ἔπεσαν μαζὶ μὲ τὸ ἀέτωμα σὲ κάποιο σεισμό, καὶ στὴν πτώση τοὺς ἔσπασαν· ἀνακαλύψαμε ὅμως ὅλα τὰ κομμάτια καὶ ὅπως ἀνέφερα ἔχουμε ἤδη συναρμολογήσει δεκαέξι
μορφές. Η ἀσυνήθιστη κοσμοσυρροὴ γύρω ἀπὸ τὸ ναὸ αὐξήθηκε γρήγορα μόλις
διαδόθηκε ἡ εἴδηση γιὰ τὶς ἐπιχειρήσεις μας. Πολὺ περισσότεροι ἄνδρες ἀπ' ὅσους χρειαζόμασταν ἄρχισαν νὰ μαζεύονται γύρω μας καὶ νὰ μᾶς προξενοῦν ἀρκετὲς δυσκολίες. Οἱ Ἕλληνες ἐργάτες ἔχουν χαριτωμένους τρόπους. Τὸ πρωί σου προσφέρουν ἀνθοδέσμες μὲ τριαντάφυλλα καὶ σοῦ εὔχονται ὅ,τι καλύτερο γιὰ τὴν ὑγεία σου. Μποροῦν ὅμως νὰ γίνουν ἐξαιρετικὰ θρασεῖς ὅταν δὲν ὑπάρχει γενίτσαρος νὰ τοὺς ἐπιβάλει τὴν τάξη. Μιὰ φορᾶ ποὺ ἔλειπε ὁ Φόστερ στὴν Ἀθήνα καὶ εἶχε πάρει τὸ γενίτσαρο
μαζί του, μοῦ προκάλεσαν τεράστιες φασαρίες. Ὁρισμένοι, τοὺς ὁποίους δὲν χρειαζόμουν, καραδοκοῦσαν γύρω ἀπὸ τὴν ἀνασκαφή, καμιὰ φορᾶ βοηθοῦσαν, ἀλλὰ κυρίως παρενέβαιναν στὴ δουλειὰ τῶν ἄλλων, ἐμποδίζοντας κάθε τακτικὴ καὶ μεθοδικὴ ἐργασία. Ἔτσι, ἀναγκάστηκα στὸ τέλος νὰ τοὺς μιλήσω. Τοὺς εἶπα ὅτι χρειαζόμασταν μόνο δέκα ἄνδρες ποὺ θὰ ἔπαιρναν ἀπὸ ἕνα πιάστρο τὴν ἡμέρα καὶ ὅτι αὐτὰ ἦταν ὅλα ὅσα εἶχα νὰ ξοδέψω· ἂν ἦταν περισσότεροι ἀπὸ δέκα ἐκεῖνοι ποὺ θὰ ἀποφάσιζαν νὰ δουλέψουν, ἔπρεπε νὰ μοιραστοῦν αὐτὰ τὰ δέκα πιάστρα, ὅσοι κι ἂν ἦταν. Ἃς κανόνιζαν λοιπὸν μεταξὺ τοὺς τί ἔκριναν καλὸ νὰ κάνουν. Καὶ τί ἔκαναν τότε οἱ τεμπέληδες; Ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς ἔβγαλε ἕνα βιολί, οἱ ἄλλοι ἔκαναν κύκλο καὶ ἑτοιμάστηκαν νὰ τὸ ρίξουν στὸ χορό. Αυτό ξεπερνοῦσε τὰ ὅρια τῆς ἀνοχῆς μου. Ἔτσι δὲν θὰ γινόταν καμία δουλειά. Ἐπενέβην λοιπὸν καὶ τοὺς διέκοψα, δηλώνοντας πὼς μόνον ἐκεῖνοι ποὺ θὰ δούλευαν, καὶ μάλιστα
σκληρά, θὰ ἔπαιρναν ἀμοιβή. Ὁ ὁλοφάνερος θυμός μου ἔκανε πιὸ δραστικὴ τὴν ἀπειλὴ καὶ οἱ περιττοί
μας ἄφησαν σιγὰ σιγὰ στὴν ἡσυχία μας καὶ ἀρχίσαμε πάλι νὰ δουλεύουμε. Δεν
μπορούσαμε νὰ ἐλπίζουμε πὼς θὰ μᾶς ἐπέτρεπαν χωρὶς ἀντιρρήσεις νὰ πάρουμε μαζί μας ὅσα εἴχαμε ἀνακαλύψει. Ὅσο κι ἂν παραμελοῦν οἱ ἄνθρωποι τὰ ὑπάρχοντά τους, ἀρχίζουν ἀμέσως νὰ τὰ ἐκτιμοῦν μόλις πάρουν εἴδηση πὼς κάποιοι ἄλλοι τὰ ἐποφθαλμιοῦν. Σταματάει ἡ μουσικὴ ὑπόκρουση τοῦ Νὸ 5 καὶ ἑτοιμάζεται πάλι τὸ 4 .....Οἱ πρόκριτοι ἦρθαν σύσσωμοι καὶ μᾶς διάβασαν
μία ἀνακοίνωση τῆς κοινότητας τοῦ νησιοῦ, μὲ τὴν ὁποία μας παρακαλοῦσαν νὰ παραιτηθοῦμε ἀπὸ τὶς ἐπιχειρήσεις μας, διότι, ἂν συνεχίζαμε, Κύριος οἶδε ποιὲς δυστυχίες θὰ μποροῦσαν νὰ πέσουν στὸ νησὶ καὶ προπάντων στὴ γύρω ἠπειρωτικὴ χώρα. Αὐτὴ ἡ τόσο γελοία καὶ δεισιδαίμων πρόφαση ἦταν ἀσφαλῶς ἕνα ἁπλὸ πρόσχημα γιὰ νὰ μᾶς ἀποσπάσουν χρήματα· ἐπειδὴ ὅμως σκεφτήκαμε πὼς ἦταν δίκαιο νὰ πληρώσουμε, στείλαμε
μαζί τους στὸ χωριὸ τὸ δραγουμάνο γιὰ νὰ διαπραγματευθεῖ τὸ ποσόν. Στὸ μεταξὺ ἔφτασε ἀπὸ τὴν Ἀθήνα τὸ πλεούμενο ποὺ εἴχαμε παραγγείλει: φορτώσαμε λοιπὸν τὰ μάρμαρα χωρὶς καθυστέρηση καὶ τὰ ξαποστείλαμε στὸν Πειραιὰ μαζὶ μὲ τὸ γενίτσαρο, μὲ τὴ φροντίδα τῶν Φόστερ καὶ Λίνκ· ἐκεῖνοι τὰ μετέφεραν ἀπὸ τὸ λιμάνι στὴν Ἀθήνα, μέσα στὴ νύχτα, γιὰ νὰ μὴν προκαλέσουν τὴν προσοχή. Ὁ Χάλερ καὶ ἐγὼ παραμείναμε γιὰ νὰ συνεχίσουμε τὴν ἀνασκαφή, πράγμα ποὺ κάναμε μὲ κάθε δυνατὸ ζῆλο. Ἀφότου ἔφυγαν τὰ μάρμαρα, ἔγιναν πιὸ εὔκολες οἱ διαπραγματεύσεις μὲ τοὺς προκρίτους.
Κλείσαμε μαζί τους τὴ συμφωνία νὰ τοὺς πληρώσουμε 800 πιάστρα,
περίπου 40 λίρες, γιὰ τὶς ἀρχαιότητες ποὺ βρήκαμε καὶ γιὰ τὴν ἄδεια νὰ συνεχίσουμε νὰ σκάβουμε ὥσπου νὰ ἐξερευνήσουμε ὅλο τὸν ἀρχαιολογικὸ χῶρο.
Χρειαστήκαμε συνολικὰ δεκαέξι ἡμέρες πολὺ σκληρῆς δουλειᾶς, διότι πέρα ἀπὸ τὸ νὰ ἐπιβλέπουμε καὶ ἐν γένει νὰ καθοδηγοῦμε τοὺς ἐργάτες, συχνὰ συμμετείχαμε καὶ οἱ ἴδιοι στὸ σκάψιμο καὶ στὸ κουβάλημα τῶν μαρμάρων· ὅλες τὶς κεφαλὲς καὶ τὰ ἰδιαιτέρως λεπτὰ μέλη ἤμασταν ἀναγκασμένοι νὰ τὰ βγάζουμε μόνοι μας ἀπὸ τὴ γῆ, ἀπὸ φόβο μήπως τὰ καταστρέψουν οἱ ἐργάτες. Σὲ γενικὲς γραμμὲς ὑπήρξαμε τυχεροί. Ἐλάχιστα ἔσπασαν ἀπὸ ἀπροσεξία.. μικρὴ παύση....βάζει καὶ πάλι τὴν οὐβερτούρα του, ὡς ποὺ τὸν κόβει ὁ Διαγγελέας |
Ὁ Κολοκοτρώνης μπαίνει παρέα μ’ ἕνα
κλεφτόπουλο ποὺ παίζει τὸ μπουζούκι- ταμπουρά,
Κολοκοτρώνης: Ἔπειτα ἀπὸ δέκα ἡμέρας ἐβγήκαν ὅλοι
οἱ Ἕλληνες μὲ τὰ λάφυρα καὶ ἐπῆγαν
εἰς ταὶς ἐπαρχίας
τοὺς σκλάβους, σκλάβαις. Σὲ δέκα ἡμέραις ὀποῦ ἀπείκασα ὅτι οἱ Ἕλληνες ἐσιγουρεύθηκαν τὰ λάφυρά
τους, ἐκάμαμε συνέλευσι, ὁ Ὑψηλάντης, ὁ Πετρόμπεης καὶ ἄλλοι, ὀποῦ ἔχαμεν ἀρχήν. Τοὺς
εἶπα, ὅτι "Εἶναι
καιρὸς νὰ ἐκστρατεύσουμε
τώρα καὶ νὰ κινήσω διὰ τὴν Πάτρα" καὶ τὸ ἔκριναν εὔλογον. Τότε ἐκίνησα
μόνον μὲ σαράντα σωματοφύλακας γιὰ τὴν Πάτρα. Ἔστειλα προσταγὴ εἰς τὴν ἐπαρχία
τῆς Καρύταινας, νὰ μαζωχθοῦν
τὰ στρατεύματα διὰ τὴν
Πάτρα. Καὶ ὅταν ἔφθασα
στὰ Μαγούλιανα, ἕξη ὤρας ἀπὸ τὴν
Τριπολιτσά, ἐσυνάχθησαν 1700 στρατιῶτες,
καὶ ἕως νὰ κατεβῶ εἰς τὴν
Γαστούνην ἑμάζωνα 10.000. Ἀκούοντας ὅτι ἐκστράτευα διὰ τὴν
Πάτρα οἱ ἄρχοντες, ὁ Ζαΐμης, ὁ Σωτὴρ Χαραλάμπης Π. Πατρών,
ποὺ πλιάρκιζαν τὴν Πάτρα, γράφουν ἕνα
γράμμα τοῦ Ὑψηλάντη καὶ Πετρόμπεη
καὶ ὅλης της τότε Κυβερνήσεως: "Ἐμάθαμε ὅτι ὁ Κολοκοτρώνης ἔρχεται εἰς τὴν
Πάτρα. Ὁ Κολοκοτρώνης νὰ μείνη καὶ νὰ ἔλθη βοήθεια μία τριακοσαριὰ νομάτοι ἢ μὲ τὸν Δεληγιάννη, ἢ μ' ἕνα
Μαυρομιχάλη, διατὶ σὲ ἕξη ἡμέραις πέρνομε τὴν Πάτρα" – διατὶ ἔλεγαν τῶν μικρῶν: "Δὲν συμφέρει, ὅτι ἂν ἔλθη ὁ Κολοκοτρώνης θὲ νὰ πάρη καὶ τᾶς
Πάτρας τὰ λάφυρα καθὼς καὶ τῆς Τριπολιτσᾶς". Σκοπὸς
τοὺς ἦτον νὰ μὴν πάρω τὴν Πάτρα καὶ δυναμωθῶ. Ἂν μὲ ἄφηναν νὰ πάγω ἀμέσως,
θὰ μοῦ ἔδιναν ἀμέσως τὰ κλειδιὰ οἱ Τοῦρκοι ἀπὸ τὸν φόβον τους. (Ἀνάθεμα νὰ ἔχουν). Μοῦ γράφουν ἀπὸ τὴν Τριπολιτσὰ νὰ γυρίσω ὀπίσω, διότι ἡ Πάτρα τελειώνει. "Νὰ γυρίσεις ὀπίσω νὰ πᾶμε στὸ Ναύπλιο". Α΄ : Μάρτιος 1823: 2η Ἐθνοσυνέλευση
τὸ ΑΣΤΡΟΣ. Πρόεδρος τῆς
κυβέρνησης ἐκλέγεται ὁ Πετρόμπεης, ὁ ὁποῖος ἀργότερα ἀνατρέπεται ἀπὸ τὸν Κουντουριώτη καὶ τὸν Μαυροκορδάτο. Β΄ : Μεταστροφὴ τῆς ἀγγλικῆς
πολιτικῆς. Οἱ Ἕλληνες ἀναγνωρίζονται ἔμμεσα ὡς ἐπαναστατημένος λαὸς
καὶ ὄχι ὡς
στασιαστὲς ὑπήκοοι τοῦ Σουλτάνου. Ἐξασφάλιση ἀγγλικοῦ δανείου ἀπὸ τὴν
κυβέρνηση Κουντουριώτη μὲ τὴ μεσολάβηση τοῦ Μαυροκορδάτου. Διαγγελέας
Α’: ΜΕΤΑ ΤΗ ΝΙΚΗΦΟΡΑ ΜΑΧΗ ΣΤΑ ΔΕΡΒΕΝAΚΙΑ. ΑΠΡΙΛΙΟΣ 1823 Κολοκοτρώνης: Αι ἐπαρχίες ἑτοίμαζαν τοὺς
Πληρεξουσίους διὰ τὴν Β' Συνέλευσιν. Τοὺς ἔγραφα νὰ ἔλθουν
νὰ γίνη ἡ Συνέλευσις εἰς
τὸ Ναύπλιον. Τὸ κόμμα τῶν ἀρχόντων δὲν ἤθελε
νὰ ἔλθη ἐκεῖ,
πρῶτο διότι ἦτο φρούριον, καὶ δεύτερο
διότι τὸ εἶχα ἐγώ. Ἄφησα τὸν Κολιόπουλο φρούραρχο
καὶ ἐπέρασα εἰς
τὴν Τριπολιτσά, ἀντάμωσα τὴν
Γερουσία καὶ τὸν Μαυρομιχάλη, ἐκάμαμε
συμφωνία διὰ νὰ βαστάξωμε εἰς
τὴν Συνέλευσι τὴν Γερουσία καὶ νὰ μείνη ἡ Ἀρχιστρατηγία, ὠρκωθήκαμε διὰ νὰ βαστάξωμ'
τὴν σειράν. Τέλος πάντων ἀποφασίσθη
εἰς τὸ Ἄστρος
νὰ γίνη ἡ Συνέλευσις. Ἐσυνάχθησαν
μέρος. Ἐκεῖ ἔγραψαν
εἰς τὸν Μαυρομιχάλη τάζοντές
του νὰ τὸν κάμουν πρόεδρον, φθάνει
νὰ ὑπάγη ἐκεῖ. Ὁ Μαυρομιχάλης ἀλησμόνησε τοὺς ὅρκους μας καὶ ἐπῆγε
τόσον καὶ ὁ Παπαφλέσσας καὶ λοιποί. Ἐσηκώθηκα καὶ ἐγὼ καὶ ἐπῆγα
εἰς τὸ Ἄστρος. Ἐκεῖ εἴμεθα
χωρισμένοι φανερὰ δυὸ κόμματα, τὸ ἕνα ἐλέγετο τῶν
Προεστῶν καὶ τὸ ἄλλο τοῦ Κολοκοτρώνη. Τῶν
προεστῶν ἦτον οἱ περισσότεροι, ἦτον 150 Πληρεξούσιοι καὶ 6000
στρατιώταις. Ἐγὼ εἶχα
τὸν Ὀδυσσέα τὸν
Μούρζινο καὶ ἄλλους 40 Πληρεξουσίους
μὲ 800 στρατιώταις. Αὐτοὶ ἔφεραν στρατιώταις γιὰ νὰ ὑποστηρίξουν τὴν
γνώμη τους μὲ τὴν δύναμιν καὶ ἐγὼ μὲ τὴν δύναμιν ἐγύρευα νὰ τοὺς ἀνατρέψω τὴν
γνώμην. Ἐμεῖς ἐκαθήμεθα
εἰς τὰ Μελεγίτικα κονάκια
καὶ ἐκεῖνοι εἰς
τὰ Ἁγιαννήτικα, μιὰ τουφεκιὰ μακριά. Ἐκεῖνοι ἔκαμαν συνεδρίασιν καὶ ἠμεῖς δὲν ἐπηγαίναμε. Αὐτοὶ ἤθελαν καὶ ἐψήφισαν
νὰ γίνουν 50 στρατηγοὶ καὶ 150 βουλευταί. Αὐτὴ ἡ πολυαρχία δὲν μὲ ἄρεζε ἐμένα, διατὶ πλὺς ἀριθμὸς ἤθελέ μας χάσει καθὼς
καὶ μᾶς ἔχασε. Ἐψήφισαν τόσους στρατηγοὺς
διατὶ ἐνόμισαν νὰ γκρεμίσουν
μὲ τοῦτο τὴν ἐπιρροὴν τὴν ἐδικήν μου. Ἐψήφισαν νὰ ἐκποιήσουν τὴν γῆν,
μὲ σκοπὸν νὰ βγάλουν ὅ,τι εἶχαν ἐξοδεύσει, ὅσα ἤθελαν καὶ νὰ ἀποζημιωθοῦν
εἰς γῆν καὶ νὰ ἀφήσουν τὸν
λαὸν γυμνὸν καὶ ἀπ' αὐτὴν
τὴν ἐλπίδα τῆς
γῆς. Εἰς τὴν
Συνέλευσιν ἔγινε πρόεδρος ὁ Μαυρομιχάλης τοῦ Ἐκτελεστικοῦ, ἐγὼ ἀντιπρόεδρος, μαζὶ ὁ Σωτὴρ Χαραλάμπης καὶ ὁ Μεταξάς.
Μετὰ ἄρχισαν αἳ ραδιουργίαι. Ἀργότερα ὁ Πάνος ἔλαβε
διαταγὴν ἀπὸ τὸ Ἐκτελεστικὸν
νὰ πάρη τὰ ἀρχεῖα
τοῦ Βουλευτικοῦ. Ὁ Ζαχαρόπουλος,
φρούραρχος τοῦ Βουλευτικοῦ του
κόμματος τῶν, ὑπερασπίσθη καὶ δὲν τὰ ἔδωκε
τὰ ἀρχεῖα. Ἀπ' ἐκεῖ τὸ Βουλευτικὸ ἀνεχώρησε
διὰ τὸ Κρανίδι. Ἐκεῖ ἔριξαν τὸ Ἐκτελεστικό, ὀποῦ ἦτον ἐκλεγμένον ἀπὸ τὴν Συνέλευσιν τοῦ Ἄστρους
καὶ ἐδιώρισαν τὸν
Κουντουριώτην Πρόεδρον τοῦ Ἐκτελεστικοῦ,
Κωλέττην, Μπότσαρην καὶ Σπηλιωτάκην. Ἔπειτα ἐμπήκαν
εἰς τὰ καράβια καὶ ἔστειλαν εἰς τὸ Ναύπλιον
διὰ νὰ παραδώση ὁ Πάνος
τὸ φρούριον τοῦ Ναυπλίου.Αὐτὸς ἀποκρίθηκε ὅτι: "Ἡ Κυβέρνησις
τοῦ Ἔθνους τοῦ ἐμπιστεύτηκε καὶ τὸ Ἔθνος μόνον χρεωστεῖ νὰ τὸ δώση". Καὶ ἔτσι ἄρχισεν ὁ ἐμφύλιος πόλεμος. Α΄
: Νοέμβριος 1823: Ὁ ἐμφύλιος ἀρχίζει. Ὑδραῖοι καὶ Στερεοελλαδίτες ἐναντίον Πελοποννησίων. Ὑπὸ τὴν παρότρυνση τοῦ ἀδίστακτου
καὶ ἰδιοτελοῦς
Κωλέττη, ρουμελιώτικα καὶ σουλιώτικα στρατεύματα τῶν ὁπλαρχηγῶν Γκούρα, Πανουργιά,
Καραϊσκάκη, Τζαβέλα, Μπότσαρη, εἰσβάλλουν στὴν
Πελοπόννησο καὶ κινοῦνται κατὰ τῶν κοτζαμπάσηδων ποὺ ἔχουν συμμαχήσει μὲ τὸν Κολοκοτρώνη. Οἱ πρῶτοι
μὲ τὴ βοήθεια τοῦ ἀγγλικοῦ δανείου νικοῦν,
οἱ δεύτεροι διαφεύγουν ἢ συλλαμβάνονται
καὶ φυλακίζονται. Β΄
: Φεβρουάριος 1825: Ἄφιξη τοῦ Ἰμπραὴμ
στὸ λιμάνι τῆς Μεθώνης. Καταστροφὴ τοῦ μεγαλύτερου μέρους τῆς
Πελοποννήσου. Ἀποφυλάκιση τοῦ Κολοκοτρώνη καὶ ἀγωνιώδης προσπάθεια ἀπόκρουσης
τοῦ Ἰμπραήμ. ἍΑ΄ : Καλοκαίρι 1825: Ὑπὸ τὸ κράτος πανικοῦ καὶ ἀπόγνωσης πολιτικοί, στρατιωτικοὶ καὶ φατρίες ἔρχονται σὲ διαβουλεύσεις
μὲ Ἄγγλους καὶ Γάλλους,
ζητώντας ὑποστήριξη καὶ προσφέροντας τὴ διοίκηση
καὶ τὴν ἐθνικὴ ἀνεξαρτησία. Β΄
: Μάρτιος 1826: Ἔμμεση ἀναγνώριση τῆς Ἑλλάδας ἀπὸ τὸ πρωτόκολλο τῆς Πετρουπόλεως. ἍΑ΄ : Ἀπρίλιος 1826: Πτώση
τοῦ Μεσολογγίου.
Δραματικὴ προσπάθεια τοῦ Κολοκοτρώνη νὰ ἐπαναφέρει τοὺς προσκυνημένους καὶ νὰ καταφέρει πλήγματα στὸν Ἰμπραήμ. Β΄
: Μάρτιος-Μάιος 1827: Συνέλευση στὴν Τροιζήνα. Τσώρτς καὶ Κόχραν
διορίζονται ἀρχηγοὶ τοῦ ἑλληνικοῦ στρατοῦ καὶ στόλου ἀντίστοιχα. Κολοκοτρώνης : Ἠμεῖς τὰ ἅρματα, ἐρήξαμεν τὴν φιλοτιμίαν μας καὶ ἔβαλαν τὸν Τσώρτς Ἄγγλον ἀρχιστράτηγον καὶ οἱ ἀνδρεῖοι θαλασσινοί μας τὸν Κόχραν ἀρχιναύαρχον. Τώρα καὶ οἱ πολιτικοὶ πρέπει νὰ ρήξετε καὶ ἐσεῖς τὴν φιλοτιμίαν σας, νὰ ἐκλέξωμεν ἕναν Πρόεδρον νὰ μᾶς κυβερνήση, νὰ ἰδοῦμεν οἱ Ἄγγλοι ὀποῦ ὑποσχέθησαν διὰ τὴν ἀνεξαρτησίαν μας.Μετὰ μακρῶν διαβουλεύσεων καὶ ὑπὸ τὴ δυσαρέσκεια τοῦ Ἄμιλτων, ὑπογράψαμεν τελικὰ διὰ τὸν Καποδίστριαν καὶ ἐκάμαμεν τὰ γράμματα τῆς προσκλήσεώς του. Ἐσυνάχθημεν τὴν ἄλλην ἡμέραν ν' ἀποφασίσωμεν πρόεδρον τοῦ Βουλευτικοῦ, νὰ ψηφοφορηθοῦν τὰ ἄτομα διὰ τὴν προεδρείαν. Ἐπετάονταν στὴν Συνέλευσιν τὴν ἄλλην ἡμέραν, ἄλλος τὸν Ζαΐμη, ἄλλος τὸν Μπαρλά, ἄ |