Α΄. Μπουζούκι : π' τ'21 στ Μουσικ Σχολεο
Τ μπουζούκι μου βαστάω
τ
ζεϊμπέκικο βαρ
μπρς φίλοι σηκωθετε
κα ρχίστε τ χορ

Γιοβάν Τσαος βαράει
τ μπουζούκι το γλυκ
κι κιθάρα κολουθάει
τ ζεϊμπέκικο σιγ

Βάλε κάπελα ρετσίνα
στο
Τσαούση τν γει
ν βαρέσει τ μπουζούκι
ν χορέψουν τ παιδι
Video A ' rm [2.69MB] περιήγηση φωτογραφιν Video B' rm [5.32MB]
Μ.Τ. : Θ μο πετε τί δουλει χουν τ μπουζούκια μ τ 21; «Τί εδους ρχ εναι ατή;» Κάπως πρεπε ν' ρχίσουμε,ν δομε τώρα τ πς θ τελειώσουμε. πάρχει κάτι χειροπιαστό, να ργανο ς πομε, πο ν μς συνδέει μ τ 21; ατ εναι τ μπουζούκι. Εναι μία σκυταλοδρομία που τ μπουζούκι περν π χέρι σ χέρι, π νθρωπο σ νθρωπο, π ποχ σ ποχή, π μουσικ σ μουσική, π' τ' λώνια στ σαλόνια , Παίζει δ κα 10 χρόνια στς γιορτς κα στς κδηλώσεις το σχολείου μας, πομονετικά, ς πο φέτος μπκε πι στ πρόγραμμα διδασκαλίας. Θ μο πετε : Κα εναι καλ ατό; Τ μπουζούκι τ ξέρει; Μπορε να μπορε κι' χι. Γι τ σχολεο μλλον καλ εναι, φο πως λέει κι Διονύσιος Σολωμς «θνικ εναι τ ληθές». Κι λήθεια εναι τι τ μπουζούκι μαζ μ λλα παρεμφερ ργανα τς διας οκογένειας τς πανδουρίδος πως ταμπουράς, τ λιογκάρι, τ μπουλγκαρί, τ κιτελ , τ σιαρκ ,πολλς φορς συμπλήρωσε τν ρματωσι τν γωνιστν το 21, τος συντρόφεψε πίσω π' τ ταμπούρια, παληθεύοντας τν καταγωγ το π' τ μουσικ τόξο πο εχε συνάμα κα πολεμικ χρήση. Κα γι το λόγου τ ληθς ς δομε τί γράφει Μακεδόνας στρατηγς το ‘21, Νικόλαος Κασομούλης στ Στρατιωτικ νθυμήματα του , πως τ νθολόγησε λίας Βολιότης- Καπετανάκης:
 
 
   Α΄ : γ λαλοσα τ μπουζούκι λεγόμενον, Χρίστος τν ταμπουρν μ δυ τέλια, Σπύρος Μήλου τ φλάουτο, λλοι, λλα ργανα εμετακόμιστα, μπουλγάρια κα ρεμπάπια.   
.. Μ.Τ:
Σ να γλέντι τν Κυριακή του Πάσχα το 1822: 
...Β΄ :
«...ποφασίσαμεν ν "συμφωνήσωμεν" τ λαλούμενα πο ξευρεν ν παίξη καθες ξ μν κα ν δοξάσωμεν τν Θε μ τας ποτήραις. Γούλας παιξε τ σιαρκί, Τόλιος τ ριμπάμπι, Διαμαντς λα- πλν παιξε τ βιολ τότες κα γ τ μπουζούκι...». 
... Μ.Τ:
Σ μι λλη γιορτή, μ τν συμμετοχ στρατευμένων: 
....... Γ΄ :
« Γεωργούλας Παλαιογιάννης (κατόνταρχος τς χιλιαρχίας) λαλοσεν πολλ γλυκ τν βαγλαμν, Παλαιοκώστας τ βουζούκι κα λλοι (τς χιλιαρχίας κατώτεροι ξιωματικοί) μ λιουγκάρια κα κετέλια, κολουθοντες ατούς, προξενοσαν τν μεγαλύτερην δον στος λληνες συναδέλφους τν».
..
Μ.Τ:
ρισμένα π ατ τ ργανα (παιχνίδια τ λεγαν τν ποχ κείνη) μ κυρίαρχο τ μπουζούκι συνεχίζουν τν διαδρομή τους κα ξελίσσονται κατασκευαστικά, λλα περνον στ μουσεο, κα κάποια οτε σ'ατό. π τν 16ο αώνα βρίσκουμε ταμπουρ – μπουζούκι στς περιγραφς τν πισκεπτν το λληνικο χώρου. Ο γωνιστς το 1821 Γ. Μακρυγιάννης κα Γ. Γκούρας τν ταμπουρ παίζουν κα τ μπουζούκι. Βαυαρς φν ς ζωγραφίζει (τ 1828) τν Κολοκοτρώνη ν ξαποσταίνει κούγοντας κάποιο π τ παλικάρια του ν το παίζει να εδος ταμπουρά-μπουζουκιο κα λλα δυ παλληκάρια δίπλα ν χορεύουν.  Στα μετέπειτα χρόνια δείγματα τς δημοτικότητας το ργάνου μεταξ τν λαϊκν νθρώπων εναι κα ο ναφορς τν φημερίδων. κρόπολις (15 ουλίου 1888) κάνει λόγο γι ναν νατολίτη μ ρυθρ φεσάκι, ποος παίζει σ μία π τς μάντρες τς δο 3ης Σεπτεβρίου, κοντ τν σιδηρόδρομο τς ττικς:
..
  Α΄ : «Κρατν τ μπουτζούκι του, ψάλλει, μ φωνν ποτρέμουσαν λλ μελαγχολικήν, διάφορα νατολικ σματα μ τόσον πόθον, μ τόσην δόσιν μελαγχολίας, στε καστος τόνος τς φωνς του κα το ταμπουρ το εσδύει βαθέως ες τν καρδίαν το κροατο».
.. Μ.Τ: Τν δια ποχ νας φοβερς τύπος τς θήνας, κουρέας τς πλατείας μόνοιας Πανάγος Μελισιώτης (1854-1904), περίφημος «ψε-σβσε» -τ προσωνύμιο π τν πιγραφ το μαγαζιο του, χορευτής, τραγουδιστς, συγγραφέας δραματικν εδυλλίων κα προπαντς διάσημος γλεντζές, τριγυρν στς ταβέρνες λλ κα στ θέατρα, που διαδραματίζονται σκηνς σ κλέφτικα λημέρια:.
. ..Β΄: «ναδίδων λιγες τόνους π τ μπουζούκι του, νεφανίζετο αφνης π τς σκηνς, ρασιτέχνης θοποιός, μ φέρμελη, μ τσαπράζια, μ βλαχόκαλτσαις, ρειμάνιος, κρούων δύτατα τ μπουζούκι του, δων περιπαθς τ κλέφτικα τραγούδια τν βουνν, χορεύων ς λεβέντης...».
.. Μ.Τ: ς τς ρχς το 20ού αώνα συνεχίζεται τ χι πάντα σαφς ντοπισμένο δρομολόγιο το μπουζουκιο, πότε παράλληλα μ ργανα τς λεγόμενης δημοτικς ρχήστρας, πότε σολάροντας περιστασιακ στ δια πανηγύρια κα στς παρέες. Φωλιάζει στς φυλακς κα τ σινάφια τν παράνομων, περν, λλοτε, μακρ διαστήματα φάνειας, λλ ποτ δν χάνεται., Θεωρεται βολικότερο στν κατασκευή, τν μεταφορά, τ κρύψιμο, προσιτότερο στ παίξιμο. γάπη τν δοκιμαζόμενων πληθυσμν διαπιστώνεται κα π τ τι, πολ νωρίς, τ παίρνουν μαζί τους ο μετανάστες στν μερική.
......[Μη με στέλνεις μάνα στην Αμερική mp3

. Μ.Τ: Ένα ρθρίδιο, ξόχως ποκαλυπτικό του κλίματος τς ποχς δημοσιεύεται στ Τριφυλλιακν μερολόγιον (1908), μ τίτλο «Τ μπουζούκι» κα μ πογραφ Χ.Φ. ναφέρεται στν «διοφυος κανότητας», «μοναδικό», πως τν ποκαλε, μπουζουξ Λυκοργο Τζανέα, τν ποο ο Τριφύλλιοι κα κατεξοχν ο κάτοικοι τν Γαργαλιάνων γκωμιάζουν μ πρώτη εκαιρία.
....
 Γ΄: «Τί εναι τ μπουζούκι του; ...Δν εναι κουτσαβάκης κενος τν μουσικν ργάνων πο παίρνει τ μν μν διαλαλν τν δόξαν τν βακχέβαχον σβραχνοσυναχωμένος πάντοτε... π παννυχίους μπατινάδες. Τ μπουζούκι τοτο ξευγενίσθη κα προώδευσεν ες τς χείρας το κυρίου Τζανέα τοσούτον, στε ελόγως πλέον ν μν ναγνωρίζεται... μ λον τ χαρι νομα τς φυλς... τν προγόνων του, τν γρίων Τζίγκ-Τζγκ τν ποίων διετήρησε εσέτι τν ρχέγονον πλισμν κα τς χορδς τν βαρβάρων δελφν του». Τ μπουζούκι στ χέρια το Τζανέα «φήνει τόνους ξόχως ρμονικος δι ν μν επω τι στενάζει, κελαηδε, ργίζεται κα μιλε ς μψυχον»,
... ...
[απόσπασμα από σύνθεση (σόλο) του Χρήστου Λεμονόπουλου σε νεότερη εκτέλεση (mp3)]
.. Μ.Τ:
Εναι φανερ τι μετ ατ τ τελευταο ποθησαύρισμα, μοιάζει ν φτάνουμε σιγ -σιγ στ δικά μας. διαδρομ το μπουζουκιο στν εκοστ αώνα εναι κοντά μας, κι καθένας πρόχειρα, μπορε ν ποτιμήσει γι λογαριασμό του, τος μικρος κα μεγάλους σταθμούς της. νας σταθμός, σως ν εναι κι σημερινός. πιτέλους φτάσαμε:

Καλς λθες μπουζούκι,
στ
Μουσικ Σχολεο!

βλέπε και

"Να φορέσουμε τα λόγια τους"
μια γιορτή - θεατρικό αναλόγιο για την ελληνική επανάσταση