...υπό κατασκευήν
Κώστας Δεκαβάλας |
Ο Κώστας Δεκαβάλας στο εργαστήριο της οδού Αποστόλου Παύλου 18
Ο Κώστας Δεκαβάλας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1924 από γονείς Κωνσταντινουπολίτες, τον Βίκτωρα Δεκαβάλα και την Παγώνα Παγονόγλου, από τα Τούζλα της Αν. Θράκης. Ο πατέρας του, Βίκτωρ Δεκαβάλας γεννήθηκε σε εξαμελή οικογένεια στην Πόλη το 1878. Γενάρχης ο πατέρας του Βίκτωρα, Φρατζέσκος – Φραντζής (Φραγκίσκος) Δεκαβάλλας από την Φολέγανδρο (γενν.1842) και μητέρα του η Σουλτάνα από την Μυτιλήνη.
....Ο Βίκτωρ Δεκαβάλας ξεκίνησε την οργανοποιία δίπλα στον φημισμένο οργανοποιό και προμηθευτή της Υψηλής Πύλης, Μανόλη Βεννιό (γενν.1838). Ο Βεννιός κι αυτός από τη Φολέγανδρο παντρεύτηκε την Μαρ(γ)ιά, πρώτη εξαδέλφη του Φραγκίσκου Δεκαβάλα και έτσι η κοινή καταγωγή και η συγγένεια συνέβαλαν καθοριστικά στην ευδόκιμη μαθητεία του Βίκτωρα σε μια γκάμα εγχόρδων οργάνων [ούτι, τρίχορδο (σάζι, ταμπουρά, μπουζούκι), κιθάρα, μαντολίνο] με αιχμή το ούτι.
Αρραβωνιασμένος ακόμα, και φέρελπις οργανοποιός, ο Βίκτωρ Δεκαβάλας δραστηριοποιείται στο αλυτρωτικό κίνημα της Κωνσταντινούπολης κατά τους βαλκανικούς πολέμους. Συλλαμβάνεται για κατοχή και διακίνηση ελληνικού τύπου και φυλακίζεται για δυό χρόνια. Στις 9 Ιουλίου του 1909 παντρεύεται την Παγώνα Ευστρατίου Παγονόγλου. Κατά την ανταλλαγή των πληθυσμών με τη συνθήκη της Λωζάνης δηλώνει παράτυπα διαμονή στον τόπο καταγωγής της γυναίκας του για να μπορέσουν να έλθουν στην Ελλάδα, αφού η αλυτρωτική δράση του στην Πόλη δεν του άφηνε πολλά περιθώρια επιβίωσης.
Έρχεται στην Ελλάδα το 1922 με τη γυναίκα την κόρη και την πεθερά του, φέρνοντας μαζί του την λεπτή τέχνη που διδάχθηκε κοντά στον Μανόλη Βεννιό, (μαζί και μερικά σπάνια –σήμερα- καλούπια του φημισμένου οργανοποιού). Η οικογένεια έχει μεγαλώσει και το 1924 γεννιέται ο Κώστας Δεκαβάλας. Μένουν στην οδό Σωκράτους σε δυό δωμάτια τούρκικου σπιτιού που τους νοίκιαζαν οι Τούρκοι ιδιοκτήτες και συγκάτοικοι τους. Πιο κάτω το σπίτι του Οσμάν μπέη που παρά την ανταλλαγή έμεινε κι εκείνος στη Θεσσαλονίκη κι έλυνε κι έδενε με τον παρά του. Ήταν η εποχή που ο Κώστας Δεκαβάλας ζυμώθηκε με το παληό χαρμάνι της Θεσσαλονίκης, με τους ντόπιους Έλληνες, Εβραίους, Αρμένηδες και βέβαια με τους πρόσφυγες που αναζωογόνησαν τον κοινωνικό ιστό της πόλης. Είναι ενδεικτικό ότι τα μουσικά καταστήματα της εποχής «Εγγλέζικη Αγορά», του Βεργιάδη, του Παρασίδη, ήταν πολίτικα. Αλλά και η αφρόκρεμα των οργανοποιών, Ηλίας Κανάκης, Βίκτωρ Δεκαβάλας, και ο Χρήστος Παρασίδης ήτανε Πολίτες.
......Αργότερα και μετά τις σχετικές ρυθμίσεις του κράτους μετακομίζουν προς το Χαριλάου δίπλα στη «Μέλισσα» Ο Κώστας Δεκαβάλας πηγαίνει σχολείο στην Κάτω Τούμπα, δίπλα ακριβώς στον Άγιο Θεράποντα, παίζει ανάμεσα στις γειτονιές της Τούμπας με τη μία βρύση για κάθε τέσσερεις παράγκες, και μεγαλώνει μαζί με την άνθηση της εργατικής τάξης της πόλης, και τη νέα τάξη της πολιτικής πραγματικότητας.
(τέσσερεις παράγκες μια βρύση...θα το πώ κι ας το πιώ)
......Μέσα στην Κατοχή ο Κώστας Δεκαβάλας φεύγει στο Άγιο Όρος, να μάθει την ζωγραφική, κοντά στους εκ μητρός θείους του, Αγαθάγγελο και Νεόφυτο, μοναχούς και ταλαντούχους ζωγράφους. Εκεί θα μείνει για τέσσερα χρόνια, και θα βιώσει την ασκητική αλλά και όλες τις αυξημένες λόγω κατοχής υποχρεώσεις στις εληές, στο ψάρεμα και όπου αλλού. |
||||
.....Επιστρέφοντας στη Θεσσαλονίκη, νεαρός πια, θα πέσει σε μπλόκο και θα ταλαιπωρηθεί. Πιάνει δουλειά στα έργα της αεροπορίας, αλλά σύντομα σταματά κυρίως λόγω του ανυπόφορου γερμανικών προδιαγραφών φαγητού, και πηγαίνει για δυό χρόνια στο πολύγλωσσο μπίτ παζάρ σε καφενείο. Μετά ένα χρόνο και λόγω των βομβαρδισμών, πιάνει δουλειά σε μεικτό πολυτελές κουρείο 6 θέσεων της Τσιμισκή, όπου οι πελάτες - συχνά και Γερμανοί αξιωματικοί - ξυριζότανε καθημερινά και πλήρωναν με το μήνα.
........Με την απελευθέρωση ζεί την ακμή του λαϊκού κινήματος και τον ενθουσιασμό για την ελευθερία και την κοινωνική δικαιοσύνη.
.....Στον Ελληνικό Στρατό υπηρέτησε για 42 μήνες, στο μηχανικό ως ναρκαλιευτής, και σε άλλες θέσεις υψηλής ευθύνης. Έζησε από πολύ κοντά, ένα από τα τελευταία δραματικά περιστατικά του εμφυλίου πολέμου. Παρ' όλα αυτά ουδέποτε κατάφερε (όπως άλλωστε κι ο αδελφός του) να πάρει την εφεδρική αποζημίωση, της οποίας τα παραστατικά συνεχώς «χάνονταν».
(Ο Γραικός ποτέ δεν πίστεψε στο χρήμα…)
.....Το μαντολίνο (σε διαρκή ζήτηση) με τις διάσπαρτες μαντολινάτες, η κιθάρα με σημείο καμπής το 1950 και με τα δημοφιλή τρίο κιτάρα, το μπουζούκι να επανακάμπτει μετά τον πόλεμο, να ανθεί το 60
(Ψάξε...ψάξτο και θα το βρείς)
Από το 1990 που ο μαστρο-Κώστας σταμάτησε να δουλεύει στο εργαστήριο, ο γιός του Βίκτωρ, ο Νίκος Σακαλής και τελευταία ο Μάριος Κότσεβ συνεχίζουν την παράδοση προσπαθώντας να ταιριάξουν την πείρα των προηγούμενων με τις δικές τους αναζητήσεις και τις σύγχρονες τάσεις της παραδοσιακής οργανοποιίας. |
||||
Κώστας Δεκαβάλας. Μάρτιος 2006
Λεπτομέρεια από το τεζιάκι του εργαστηρίου (φωτ. Β.Βέτσος 2006) |